تجهیزات دندانپزشکی
نوشته شده توسط ادمین
06 بهمن 1401
350 بازدید

معرفی مهمترین ابزار دندانپزشکی

معرفی مهمترین ابزار دندانپزشکی این سوال هموار ذهن دندانپزشکان را مشغول کرده است. شناخت آخرین ابزارهای موجود که می تواند به دندانپزشک در رفع نیازهای درمانی بیمار کمک کند، مهم است. افرادی که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌ کنند در درجه اول به تجهیزات موجود در مراکز و کیفیت آنها توجه دارند. در نتیجه لازم و ضروری است که مراکز درمانی بهترین تجهیزات دندانپزشکی را برای مراجعه ‌کنندگان و بیماران خود تهیه کنند. اما مهمترین ابزار دندانپزشکی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال با دنتی شاین همراه باشید. 

همینطور می توانید برای دریافت اطلاعات کامل از راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی و نکات مهم در برای طراحی و نورپردازی مطب دندانپزشکی به صفحات آن مراجعه کنید.

همانطور که اشاره کردیم شناخت و کاربرد وسایل دندانپزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عنوان مثال برخی از وسایل دندانپزشکی چندان ضروری نبوده و در روند درمان بیماران به ندرت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مسلماً برای تکمیل تجهیزات مطب و کلینیک‌ های دندانپزشکی، این موارد از اولویت ویژه ‌ای برخوردار نیستند. بنابراین بیایید ببینیم مهمترین ابزار دندانپزشکی کدامند؟

تجهیزات دندانپزشکی

همه چیز در مورد خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی

انتخاب لوازم دندانپزشکی مناسب برای راه اندازی یک مطب دندانپزشکی از دغدغه های همه دندانپزشکان است. باید توجه داشته باشید که چه بخواهید یک مطب جدید را راه اندازی کنید و یا قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی برای مطب قدیمی خود را دارید، در هر صورت باید به کیفیت لوازم و تجهیزاتی که خریداری می ‌کنید توجه داشته باشید. در این صورت مسلما خود دندانپزشک و مدیریت مطب نیز دچار زیان می‌ شوند و برای رفع این مشکل مجبور به صرف هزینه دوباره و خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت می ‌شوند. 

قیمت انواع مختلف تجهیزات دندانپزشکی چگونه تعیین می شود

برای دانستن همه چیز در مورد خرید انواع ابزار دندانپزشکی لازم است بدانیم که قیمت انواع مختلف تجهیزات دندانپزشکی چگونه تعیین می شود. برای تعیین قیمت انواع وسایل دندانپزشکی باید توجه داشت که از چه شرکتی این تجهیزات را خریداری می کنید. همچنین برند محصولات نیز اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر برخی از محصولات دارای اعتبار بالاتری هستند و در بین همه معروف تر می باشند که این امر می تواند باعث افزایش در قیمت آنها گردد. هر چند انتخاب یک تجهیزات ارزان نمی تواند کیفیت آن را تضمین کند، اما برخی از فروشگاه ها و سایت های فروش محصولات پزشکی، اقدام به ارائه و فروش تجهیزاتی کرده اند که علاوه بر داشتن کیفیت مطلوب، از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. 

تنوع تجهیزات دندانپزشکی

تنوع تجهیزات دندانپزشکی

وقتی می‌خواهید مطب دندانپزشکی خود را تجهیز کنید یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید، انواع تجهیزاتی است که باید برای آن خریداری کنید. اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید یونیت دندانپزشکی است. یونیت دندانپزشکی در واقع همان صندلی بزرگی است که به هنگام معاینه و جراحی دندانپزشک روی آن دراز می‌ کشید. یونیت یک تابلت دارد که شیلنگ های جراحی روی آن قرار می‌ گیرند. زیرسری یونیت بخش دیگری از آن است که قابلیت تنظیم دارد. پدال و صفحه کلید برای انجام تنظیمات اضافه روی آن است. ساکشن هوایی، ساکشن مرکزی، سینی ابزار و تابلت دستیار موارد دیگری هستند که به هنگام جراحی به دندانپزشک کمک زیادی می ‌کنند. 

تجهیزات دندانپزشکی

شرکت های خارجی فروشنده تجهیزات دندانپزشکی

شرکت های بسیاری هستند که در زمینه‌ فروش انواع تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارند. انواع شرکت های ایرانی با زمینه کاری مختلف که به طور تخصصی یا کلی انواع مختلفی از تجهیزات را تولید می‌ کنند. علاوه بر آن شرکت‌ های خارجی معتبر و بزرگی هستند که کار تولید طیف وسیعی از ابزارهای دندانپزشکی را به عهده دارند. بنابراین اگر می خواهید وسیله‌ای را برای مطب خود تهیه کنید باید بدانید که از کدام شرکت تهیه می کنید. زیرا کیفیت محصول و دوام آن بسیار اهمیت دارد. شاید فکر می کنید که خرید تجهیزات مورد نیاز خود از شرکت های خارجی فروشنده تجهیزات دندانپزشکی در امر کیفیت تجهیزات تأثیر مثبت زیادی دارد.

تجهیزات یونیت دندانپزشکی

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟ برای یافتن جواب این سوال بیایید ابتدا ببینیم یونیت دندانپزشکی  از چه تجهیزاتی برخوردار است. یونیت دندانپزشکی یکی از انواع ابزارهای کار ضروری در مطب های دندانپزشکی محسوب می شود. یونیت های دندانپزشکی برای معاینه بیمار، درمان بیمار و … مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. یک مطب دندانپزشکی تازه تاسیس باید دارای حداقل یک یونیت دندانپزشکی باشد. عملا بدون وجود یونیت در یک مطب دندانپزشکی، امکان انجام هیچ کاری در مطب وجود ندارد. یونیت دندانپزشکی به غیر از اینکه دارای یک صندلی برای بیمار جهت خوابیدن می باشد، اجزای مختلف دیگری نیز در خودش جای داده است. در ادامه به معرفی تجهیزات یونیت دندانپزشکی خواهیم پرداخت. 

صندلی دندانپزشکی

یکی از مهم ترین اجزایی که در یونیت های دندانپزشکی وجود دارند، صندلی دندانپزشکی است. صندلی دندانپزشکی هم برای بیمار و هم برای دندانپزشک بسیار حائز اهمیت می باشد. 

چراغ یونیت

چراغ در یونیت بسیار حائز اهمیت بوده و امکان دیدن داخل دهان بیمار را برای پزشک فراهم می کند. یونیت های دندانپزشکی جدید دارای چراغ های ال ای دی می باشند. اما در گذشته بیشتر چراغ هایی که در یونیت های دندانپزشکی وجود داشتند، هالوژنی بودند.

کاسه کراشوار

کاسه کراشوار نام یک ظرفی است که در کنار صندلی دندانپزشکی قرار می گیرد. در حین درمان، ممکن است بیمار نیاز به تخلیه بزاق و خون دهان خودش داشته باشد. در این حالت می تواند در کاسه تعیین شده تمامی بزاق دهان و هر چیزی که می خواهد را خارج کنید.

مانیتور

مانیتور برای مشاهده گرافی های دندانی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به سیستم گرافی مطب دندانپزشکی متصل شود. در مانیتور یونیت دندانپزشکی امکان دسترسی به پرونده های گرافی بیماران وجود داشته و دندانپزشک می تواند در حین درمان به راحتی به مانیتور نگاه کند.

سیستم آسپیراتور

این سیستم از یک لوله کوچک تشکیل شده است که بزاق جمع شده در دهان بیمار را مکش می کند. در واقع، این سیستم، به نام سیستم ساکشن یونیت نیز شناخته می شود که برای جمع کردن بزاق، مکش ذرات کوچک در دهان مانند ذرات مواد پر کننده دندانی و خون مورد استفاده قرار می گیرد.

پدال

پدال در یونیت های دندانپزشکی برای فعال کردن چرخش ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از پدال می توان برای تنظیم صندلی دندانپزشکی و یا فعال کردن آب استفاده کرد.

تجهیزات اتوکلاو دندانپزشکی

برای اینکه ببینیم مهمترین تجهیزاات دندانپزشکی کدامند؟ باید به تجهیزات اتوکلاو دندانپزشکی نیز توجه داشته باشیم. تجهیزات اتوکلاو در تمامی مراکز درمانی و کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی برای استریل کردن و از بین بردن تمامی میکروب ها بر روی سطح داخلی و خارجی تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در دندانپزشکی ابزار ها ارتباط و تماس مستقیم با خون و بدن شخص دارند به عنوان مثال برای استریل کردن سوزن های تزریق زیر پوستی باید اقدامات مهمی در نظر گرفته شود. بخاری که در اتوکلاو ها تولید می شود قادر به از بین بردن همه این عوامل است که موجودات زنده بسیار اندکی قادر به زنده ماندن در این شرایط هستند. 

دستگاه اتوکلاو را می توان از نظر اندازه، نحوه کنترل عملکرد و نوع ابزار قابل استریلیزاسیون، دسته بندی کرد. از نظر اندازه اتوکلاو ها با توجه به گنجایش مخزن آنها بر حسب لیتر یا دسی متر مکعب تقسیم می شوند. از نظر نحوه کنترل عملکرد این دستگاه در انواع تمام خودکار، نیمه خودکار و مدل دستی وجود دارد. به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون و با توجه به نوع وسایلی که دستگاه قادر به میکروب زدایی آن ها است، اتوکلاو ها در سه کلاس N، S و B قرار می‌ گیرند.

همچنین ما در مورد ویژگی های بهترین شرکت تجهیزات دندانپزشکی به شما خواهیم گفت.

لیست تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

تجهیزات رادیوگرافی دندانپزشکی

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید تجهیزات رادیوگرافی دندانپزشکی را نیز معرفی کنیم. رادیوگرافی دندانپزشکی، تصاویری از دندان ‌‌‌‌های شما هستند که دندانپزشک برای بررسی سلامت دهان و دندانتان استفاده می کند. می توان گفت که بدون رادیوگرافی یا عکس برداری از دندان، یک دندانپزشک نمی تواند شدت پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. از کاربرد‌‌‌‌های دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد : تشخیص مشکلاتی مانند کیست، تومور و آبسه، کمک به دندانپزشک برای برنامه ریزی طرح درمان مناسب برای مواردی چون پوسیدگی‌‌‌‌ های گسترده، جراحی عصب کشی، ایمپلنت دندان و کشیدن دندان، برنامه ریزی طرح درمان مناسب برای انجام ارتودنسی و ردیف کردن دندان ها، تشخیص مشکلات دهانی مانند پوسیدگی دندان، ساختار‌‌‌‌های دندانی پنهان (مانند دندان عقل) و … و در نهایت تشخیص و بررسی دندان هایی که در جای خود نبوده و یا به درستی در لثه رویش نمی کنند.

در این مقاله سعی کردیم در مورد مهمترین تجهیزات دندانپزشکی مطالبی را عنوان کنیم. در واقع سوال اینجا است که مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال انواع مختلف تجهیزات مورد نیاز یک مطب دندانپزشکی را معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن دادیم. برخی از این تجهیزات چندان ضروری نیستند ولی برخی باید در دسترس دندانپزشک باشد تا بتواند کار دندانپزشکی را به نحو احسن انجام دهد. 

ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی
Person icon نوشته شده توسط ادمین
Clock icon 28 بهمن 1402
View icon 286 بازدید

نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی

نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی همواره از بزرگ تریم سوالات بوده است. تمامی کسانی که به دندانپزشک بررسی می کنند، برای اینکه دندانپزشک بتواند اقدامات دندانی را به خوبی انجام دهد، باید عکس رادیوگرافی دندان تهیه کنند. در ادامه دنتی شاین تلاش می کند اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. ظهور و ثبوت فیلم رادیوگرافی نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی یک فرآیند چند مرحله ای است و تمامی این مراحل باید ...

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی
Person icon نوشته شده توسط ادمین
Clock icon 09 دی 1402
View icon 91 بازدید

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی + ۴ نکات کلیدی

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی مراحل و اصول جالبی دارد. دندان پزشکانی که تمایل دارند مطب خود را به یک مطب ایده آل تبدیل کنند همواره سوالاتی می پرسند. نورپردازی مطب و نور کلینیک پزشکی، تأثیر قابل توجهی بر راحتی و احساس مشتریان و بیماران دارد. در ادامه تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. با دریافت مشاوره بهترین نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی خود با کارشناسان دنتی شاین در ...