ارزانترین یونیت دندانپزشکی ایرانی کدام است ؟
نوشته شده توسط ادمین
19 شهریور 1401
782 بازدید

جرم گیری دندان و جدید ترین روش های آن

جرم گیری دندان یکی از مهم ترین فرایند هایی است که دندان شما را نو می کند.ما برای جرم گیری بهترین تجهیزات دندانپزشکی دنتی شاین را به شما پیشنهاد خواهیم کرد. اما آیا می دانید که جدیدترین روش های جرم گیری دندان چیست ؟ این روش به طور کلی همراه با کاشت ریشه انجام می شود. به عبارت رایج تر ، این روش ها به عنوان “تمیز کردن عمیق” شناخته می شوند. جرم گیر دندان و پلنینگ ریشه ، به درمان بیماری مزمن پریودنتال (که به عنوان بیماری لثه شناخته می شود) کمک می کند. جرم گیری دندان در دو نوع مجزا وجود دارد ، جرم گیری که با ابزار اولتراسونیک انجام می شود و جرم گیری که با ابزار های دستی انجام می شود. 

جرم گیری دستی دندان

برای جرم گیری دستی، این کار با استفاده از یک جرمگیر انجام می شود که به صورت دستی به حذف پلاک های چسبیده روی دندان ها کمک می کند. شکل پیشرفته تر جرم گیری دندان ، روشی است که با استفاده از ابزار اولتراسونیک برای از بین بردن پلاک انجام می شود. این کار با استفاده از یک نوک فلزی انجام می شود که به منظور از بین بردن پلاک استفاده می شود. در حالی که این فرآیند در حال وقوع است ، از آب برای شستن هرگونه زباله و خنک نگه داشتن نوک فلزی استفاده می شود.

جرم گیری دندان

مزیت های جرمگیری دندان

جرم گیری ، فواید زیادی دارد که یکی از برجسته ترین آنها درمان بیماری لثه است. این یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد تحت عمل جرمگیری قرار می گیرند ؛ اگرچه چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد. یکی از این موارد ، پیشگیری از بروز بیماری لثه در وهله اول است ؛ با جرمگیری دندان ، یک رویکرد پیشگیرانه خوب برای هر کسی که ممکن است در معرض خطر باشد به وجود می آید. جرم گیری دندان به جلوگیری از افتادن دندان کمک می کند ، زیرا باعث بین بردن جرم و پلاک ایجاد شده می شود. این همچنین به کاهش مشکلات مربوط به پاکت های پریودنتال نیز کمک می کند ، که در غیر این صورت می تواند منجر به از دست دادن یا پوسیدگی دندان شود. یکی دیگر از مزیت های جرمگیری دندان ، این است که می تواند از ریشه دندان های شما محافظت کند. یکی از مزایای کمتر شناخته شده جرم گیری ، این است که می تواند به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. از آنجایی که بیماری لثه و سایر مشکلات دهان می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان به عنوان یک عارضه جانبی شود ؛ از بین بردن علت اصلی می تواند به کاهش یا از بین بردن مشکلات مربوط به بوی بد دهان کمک کند.

ضرر های جرم گیری دندان 

قبل از درمان ممکن است از شما خواسته شود که آنتی بیوتیک مصرف کنید. به دلیل باکتری هایی که در طول عمل پاک می شوند ، خطر عفونت با جرم گیری و صاف کردن ریشه وجود دارد. به واسطه عمل جرمگیری ، گاهی اوقات باکتری‌ ها می‌ توانند در طول فرآیند وارد جریان خون شوند. پوسته پوسته شدن و صاف کردن ریشه ، ممکن است باعث درد و ناراحتی شود. برای آرامش و راحتی بیماران ، ممکن است از بی حسی موضعی یا لوکال در ناحیه مورد نظر استفاده کنیم. این باعث بی حس شدن لثه های محل کار می شود. خونریزی و تورم جزئی ، ممکن است رخ دهد ؛ اما این باید پس از چند روز فروکش کند. سایر مضرات جرم گیری دندان ، شامل مشکلات مربوط به اتصال مجدد لثه ، تحلیل رفتن لثه یا آسیب عصبی است. این عوارض نادر هستند و اکثر بیماران پس از درمان مشکلی ندارند. شایع ترین عارضه جانبی درد و حساسیت بعد از عمل است. همانطور که در بالا ذکر شد ، جرم گیری دندان فواید مفیدی دارد. اگر فکر می کنید ممکن است نیاز به جرم گیری دندان یا درمان دیگری داشته باشید ، همین امروز با یک متخصص دندانپزشکی تماس بگیرید تا ببینید چه اقدامی را برای وضعیت شما توصیه می کند.

مراحل جرم‌ گیری دندان

در طول معاینه اولیه ، یک متخصص بهداشت دندان و یا دندانپزشک عمومی ، تجمع پلاک شما را ارزیابی می کند و لثه های شما را برای مشکلات احتمالی پریودنتال معاینه می کند. با استفاده از ابزاری به نام پروب پریودنتال ، عمق فضاهای بین دندان‌ ها و لثه‌ ها (به نام سولکوس) اندازه‌ گیری می‌ شود. در لبه خط لثه ، بافت لثه سالم یک شیار تشکیل می دهد. یک شیار کم عمق و V شکل بین دندان و لثه. عمق شیار معمولی 3 میلی متر یا کمتر است. مقیاس بندی و برنامه ریزی ریشه زمانی انجام می شود که پاکت ها بیشتر از سه میلیمتر باشند. بسته به میزان تجمع جرم و پلاک و میزان حساسیت دندان شما ، جرم گیری دندان ممکن است دردناک باشد.

عوارض و معایب کامپوزیت دندان

معمولاً برای کاهش ناراحتی ، یک ژل بی‌ حس‌ کننده یا تزریق آن ناحیه مورد نظر انجام می‌ شود. هنگامی که بی حسی یا بیهوشی به دست آمد ، متخصص دندانپزشک شما از ابزاری به نام Small Scaler ، یک پاک کننده اولتراسونیک یا هر دو برای از بین بردن کامل پلاک در انتهای هر پاکت پریودنتال استفاده می کند.  ثبه طور کلی ، مراحل جرم‌ گیری دندان دارای دو بخش است. جرم گیری زمانی است که دندانپزشک شما تمام پلاک ها و جرم ها (پلاک های سفت شده) را در بالا و زیر خط لثه از بین می برد و مطمئن شوید که تا انتها پاک می شود. سپس دندانپزشک شما شروع به روت پلنینگ می کند و ریشه دندان های شما را صاف می کند تا به لثه ها کمک کند تا دوباره به دندان های شما بچسبند. انجام جرم گیری و روت پلنینگ ، ممکن است بیش از یک بار طول بکشد و ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد. 

جرم گیری دندان

جرم‌ گیری دندان با لیزر چگونه است ؟

جرمگیری دندان با لیزر ، به عنوان لیزر پریودنتال شناخته می شود و به یک روش بسیار محبوب برای درمان بیماری لثه تبدیل شده است. جرم‌ گیری دندان با لیزر چگونه است ؟ در تمیز کردن دندان با لیزر ، از فناوری لیزر برای برداشتن بافت عفونی در امتداد خط لثه استفاده می کند. این راه را برای انجام یک فرایند تمیز کردن عمیق هموار می کند. جرمگیری دندان با لیزر ، می تواند بافت عفونی را در امتداد خط لثه برداشته و لثه ها را به سلامت کامل بازگرداند. اما این یک روش بسیار کمتر تهاجمی است و اکثر بیماران ، آن را بسیار راحت تر از تمیز کردن پریودنتال سنتی می دانند. هم تمیز کردن دندان با لیزر و هم تمیز کردن سنتی پریودنتال یک کار را انجام می دهند.

این لثه تمیزتر و سالم تری است که سلامت کلی دهان را ارتقا می دهد. اما ، چند تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. تمیز کردن پریودنتال سنتی (جرم گیری سنتی) ، معمولاً نیاز به خراش دادن و حرکت دادن بین لثه و دندان دارد. این به منظور از بین بردن تمام جرم و پلاکی است که در طول زمان ایجاد شده است. تمیز کردن دندان با لیزر ، با تبخیر بافت مضر ایجاد کننده بیماری لثه عمل می کند. در حالی که در بیشتر موارد همچنان پوسته پوسته شدن و صاف کردن ریشه مورد نیاز است ؛ اما فرآیند کلی بسیار کمتر تهاجمی می باشد. هزینه استفاده از لیزر ، کمی بیشتر از تمیز کردن پریودنتال سنتی است. اما هزینه اضافی معمولاً با در نظر گرفتن مزایای متعددی که نسبت به روش‌ ها سنتی دارد ارزشمند می باشد. در اینجا چند مورد از مزایای اصلی تمیز کردن دندان با لیزر آورده شده است ؛ 

مراقبت‌ های بعد از جرم‌ گیری و بروساژ دندان

بهتر است که قبل از اقدام به جرمگیری ، مراقبت‌ های بعد از جرم‌ گیری و بروساژ دندان را مطالعه کنید. بعد از یک تمیز کردن عمیق ، ممکن است یک یا دو روز درد داشته باشید و تا یک هفته حساسیت دندان‌ ها را داشته باشید. همچنین ممکن است لثه‌ های شما متورم شده ، احساس حساسیت کنید و خونریزی داشته باشید. برای جلوگیری از عفونت ، کنترل درد یا کمک به بهبودی ، دندانپزشک ممکن است قرص یا دهانشویه تجویز کند. دندانپزشک شما همچنین ممکن است دارو (داکسی سایکلین) را برای شما تجویز کند. دندانپزشک مربوطه ، یک ویزیت دیگر را برنامه ریزی می کند تا ببیند لثه ها چگونه بهبود یافته اند و عمق پاکت های شما را اندازه گیری می کند. اگر عمیق‌ تر شده باشند ، ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد. مراقبت خوب از دندان در خانه ، برای کمک به جلوگیری از جدی شدن یا عود بیماری لثه ضروری است.

مسواک زندن دندان شما را برای جرم گیری بی نیاز می کند

دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید ، روزانه بین دندان های خود را تمیز کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. هنگامی که از داروی بی حسی استفاده می شود ، ممکن است لب ها ، دندان ها و زبان شما تا چند ساعت پس از ویزیت بی حس شوند. تا زمانی که بی حسی کاملاً از بین نرود از جویدن خودداری کنید. حداقل دو ساعت قبل از خوردن غذا صبر کنید و سپس برای 48 تا 72 ساعت اول ، یک رژیم غذایی نرم انتخاب کنید. از نوشیدنی های الکلی و غذا های گرم یا تند تا زمان بهبودی لثه خودداری کنید. حداقل تا ۷۲ ساعت پس از عمل ، از هیچ محصول تنباکوی استفاده نکنید زیرا تنباکو روند بهبودی را کند می کند. شب اول ناحیه تحت درمان را خیلی کم مسواک بزنید. روز بعد ، نخ دندان کشیدن ناحیه مورد نظر را به آرامی شروع کنید و به تدریج در هفته بعد به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی برگردید. 

ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی
Person icon نوشته شده توسط ادمین
Clock icon 28 بهمن 1402
View icon 267 بازدید

نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی

نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی همواره از بزرگ تریم سوالات بوده است. تمامی کسانی که به دندانپزشک بررسی می کنند، برای اینکه دندانپزشک بتواند اقدامات دندانی را به خوبی انجام دهد، باید عکس رادیوگرافی دندان تهیه کنند. در ادامه دنتی شاین تلاش می کند اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. ظهور و ثبوت فیلم رادیوگرافی نحوه ی ظهور و ثبوت عکس رادیوگرافی یک فرآیند چند مرحله ای است و تمامی این مراحل باید ...

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی
Person icon نوشته شده توسط ادمین
Clock icon 09 دی 1402
View icon 79 بازدید

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی + ۴ نکات کلیدی

نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی مراحل و اصول جالبی دارد. دندان پزشکانی که تمایل دارند مطب خود را به یک مطب ایده آل تبدیل کنند همواره سوالاتی می پرسند. نورپردازی مطب و نور کلینیک پزشکی، تأثیر قابل توجهی بر راحتی و احساس مشتریان و بیماران دارد. در ادامه تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. با دریافت مشاوره بهترین نورپردازی و طراحی مطب دندانپزشکی خود با کارشناسان دنتی شاین در ...